۱۱ آبان، ۱۳۸۷

GPS و اهمیت آن در شهر مجازی

جی‌پی‌اس (GPS: Global Positioning System) یا همان سیستم موقعیت یاب جهانی یکی از ساخته های دست بشر است که با عرضه آن به بازار استفاده های گوناگونی از آن شده است . GPS برای کسانی که از آن استفاده می کنند همانند عصا برای افراد نابیناست چه اینکه با بهره گیری از این فناوری و تنها با داشتن وسیله ای کوچک می توان در هر کجای این گیتی بزرگ موقعیت و عرض جغرافیایی خود را پیدا کرد. استفاده از این سیستم که زمانی تنها در انحصار صنایع نظامی و با کاربردهای امنیتی بود امروزه چنان همه گیر و رایج شده است که حتی می توان نمونه های مختلفی از آن را در خودروها ، کشتیها و حتی ساعتهای مچی مشاهده کرد.
امروزه با به بازار آمدن دستگاههای کوچک GPS و قیمت مناسب آن ، هر شخص می تواند به راحتی با داشتن یکیاز آنها و تنها خواندن دستورالعمل ساده استفاده در هر جا و مکانی موقعیت خود را با دقت هر چه تمامتر حدس بزند. دانستن این موضوع می تواند اهمیت استفاده و کاربرد سیستمهای GPS در شهرهای مجازی و سیستمهای ICT محور را به خوبی درک و مشاهده کرد. شما می توانید به عنوان مثال با نصب یک رهیاب GPS کوچک بر روی کیف و یا پیراهن فرزند خود در هر لحظه از مکان و موقعیت او اطلاع یافته و نگران گم شدن او در کوچه ، خیابان و یا حتی بازارهای شلوغ نباشید.با توجه به اهمیت این سیستم در زیر به صورت اجمالی به بررسی آن پرداخته ام و در پستهای بعدی نگاه تخصصی تری به آن خواهم داشت.
سیستم موقعیت یاب جهانی منظومه‌ای از ۲۴ ‌ماهواره است که زمین را دور می‌زند و در هر مدار ۴ ماهواره قرار دارد و توسط وزارت دفاع آمریکا پشتیبانی می‌شود. راکت‌های کوچکی نیز ماهواره ها را در مسیر صحیح نگاه می‌دارد. به این ماهواره ها نوستار (NAVSTAR) نیز گفته می‌شود. جهت شناسایی موقعیت جغرافیایی آنها بین ۱۰ تا ۱۰۰ متر امکان‌پذیر می‌سازد. این ماهواره ها از محاسبات ریاضی ساده‌ای برای پخش اطلاعات استفاده می‌کنند که به عنوان طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی، توسط گیرنده‌های زمین ترجمه شده‌اند. جی‌پی‌اس در تمام شرایط بصورت ۲۴ ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده می‌باشد. و هیچ گونه بهائی بابت این خدمات اخذ نمی‌شود. ماهواره‌های جی‌پی‌اس هر روز دوبار در یک مدار دقیق دور زمین میگردند و سیگنال‌های حاوی اطلاعات را به زمین می‌فرستندبا توجه به نزول شدید بهای گیرنده‌های این سیستم، و افزایش امکانات آنها، این تکنولوژی در آینده نزدیک بیش از پیش در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: