۱۴ دی، ۱۳۸۷

دانشگاه مجازی (پست شماره 8)

مفاهیم کلیدی

جهان مجازی: جهان مجازی در بعد سایبر به دنبال الکترونیک کردن روندهای زندگی است.

دیجیتال: تبدیل شی به عدد که در این روند کارهای زیادی از جمله تغییر،تکمیل و تنوع صورت می گیرد.

فضای مجازی: محصول توسعه سخت افزارها و نرم افزارهایی بود که خلق واقعیت مجازی را امکانپذیر می ساخت و از طرف دیگر تمایل به رهیدن از فرسایشهای انرژی در جهان واقعی و اندیشه زندگی در جهان دیگر بود.(عاملی، جامعه اطلاعاتی)

غیر مرکزی: کره مجازی یک کره همیشه روز است . امکان حضور مواری و مساوی همگان در یک فضای مشترک و اینکه از هر نقطه ای از فضای وب می توان به امکانات آن دسترسی پیدا کرد و نیاز به تمرکز زمان، مکان و یا شرایط خاص حضور وجود ندارد.

دانشگاه مجازی: که به دانشگاه قرن 21 هم معروف شده است، تقریبا از زمانی که اینترنت همگانی شد این مفهوم هم مطرح گردید. اولین کشوری که این دانشگاه را تاسیس کرد آمریکا بود. دانشگاه مجازی دانشگاهی است که درس و برنامه های آموزشی از طریق اینترنت به دانشجویان ارایه می شود.


مقدمه

شهر واقعی که ما در آن زندگی می کنیم دارای عناصر و امکانات فراوانی است.شهر واقعی جلوه های گوناگونی از عناصر و مکانهای مختلف را در خود جا داده است. آموزش و تحصیلات از ارکان زندگی بشر محسوب می شود و دانشگاه فیزیکی از عناصر مهم شهر واقعی ما محسوب می شود. در عصر جدید با ورود پدیده ای به اسم اینترنت امکان ساخت فضاهای مجازی امکانپذیر شده است. شهر مجازی و زیر مجموعه های آن از امکانات این فضای جدید است. دانشگاه مجازی نیز بخشی از شهر مجازی با تمامی عناصر آن می باشد . البته باید توجه داشت که ذات فضای مجازی یک ذات مجازی- واقعی است، دانشگاه نیز باید در شهر مجازی به یک دانشگاه مجازی- واقعی یا به عبارتی دانشگاه دو فضایی تبدیل شود، به عبارتی تمامی عناصر و امکانات فضای واقعی باید در فضای مجازی تجلی پیدا کند.
ما در ساخت دانشگاه مجازی باید به ظرفیتهای واقعی دانشگاه در کنار ظرفیتهای مجازی دانشگاه توجه کنیم و دانشگاه را با توجه به این 2 فضا ساخت.
در این مقاله به مطالب زیر که مرتبط با موضوع دانشگاه مجازی می باشد پرداخته ام ، با نظرات خود عمق بیشتری به این موضوع که در حال حاضر توجه زیادی را به خود جلب کرده است، بدهید.

1- دانشگاه مجازی چیست ؟
2- اهداف و مزایای تاسیس دانشگاه مجازی.
3- تکنیکهای آموزشی در دانشگاه مجازی.
4- نظریات منتقدین این روش تحصیلی.
5- دانشگاه مجازی در تقابل با دانشگاه واقعی .

دانشگاه مجازی چیست؟

دانشگاه مجازی دانشگاهی است که دروس و برنامه های آموزشی را از طریق اینترنت به دانشجو ارائه می کند و دانشجو با استفاده از تکنولوژی اینترنت ، نیازی به حضور در کلاسهای درس سنتی ندارد. در واقع دانشگاه مجازی نوعی آموزش از راه دور است که در آن تکنولوژی وب و اینترنت برای آموزش و ارزشیابی دانشجو به کار می رود.


مزایای تاسیس دانشگاه مجازی

برای این آموزش محدودیت مکانی و یا زمانی وجود ندارد و دانشجو می تواند بر حسب تمایل، زمان و واحدهای درسی خود را انتخاب کند. همچنین نیازی نیست تا تعداد دانشجویان به حد نصاب برسد و واحدهای ارایه شده نیز به همین ترتیب محدودیتی ندارند. در این نوع آموزش با تعداد محدودی استاد می توان دانشجویان بسیاری را پوشش داد. علاوه بر این که انتقال الکترونیکی متون درسی به صورت فایلهای متنی از چاپ کاغذ بسیار با صرفه تر است و تمام هزینه های دانشگاهی به نحو چشمگیری کاهش می یابد.تنوع رشته ها و دروس ارائه شده در این روش بسیار زیاد است.

اهداف و مزایای تاسیس دانشگاه مجازی

1- عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس درس ، که خود باعث کاهش هزینه های لازم برای ساختمان سازی مجتمع های دانشگاهی می گردد. دانشگاه مجازی باعث می گردد دانشگاه همواره در دسترس باشد.
2- کلیه امور بانکی از قبیل دریافت شهریه و هزینه سایر خدمات آموزشی از طریق کارت اعتباری صورت می گیر مه این مهم خود سبب کاهش رفت و آمدهای افراد و در نتیجه ترافیک سبکتر و آلودگی کمتر می شود.
3- برنامه ریزی، زمانبندی و حتی استخدام اساتید و نیز پرداخت هزینه تدریس از طریق اینترنت
4- کلیه امور ثبت نام ، کنترل مدارک، انتخاب واحد و بررسی وضعیت درسی دانشجو ، ارائه امکانات کمک آموزشی ارائه کارنامه و ... از طریق اینترنت صورت می گیرد.
5- دانشگاه مجازی و سیستم موجود در آن باعث تسریع در انجام مراحل اداری می شود.
6- دانشگاههای واقعی به سبب محدودیت امکانات مکانی و ... تعداد محدودی دانشجو را از طریق آزمونهای مختلف می پذیرند در حای که دانشگاه مجازی این محدودیت را نداشته و تمامی افرادعلاقمند به تحصیل شانس ادامه تحصیل در دانشگاه را خواهند یافت.


تکنیکهای آموزشی در دانشگاه مجازی

تکنیکهای آموزشی که در این روش استفاده می شوند متنوع هستند. منتشر کردن متون، فایلهای صوتی و تصویری جلسات تدریس، اسلایدها و نمودارهای درسی، اتاقهای چت و کنفرانس، استفاده از شبکه های آموزشی رادیویی و تلویزیونی بر روی اینترنت نمونه هایی از این روشها هستند.علاوه بر این استفاده و دسترسی بهتر به کتابخانه ها و منابع آموزشی و امکان جستجوی سریع در حین مطالعه دروس بدون آنکه نیاز به ترک محیط مطالعه و صرف وقت شود، به کیفیت این شکل از تحصیل می افزاید.

نظریات منتقدین این روش تحصیلی

منتقدان این شیوه از تحصیل ، نظری به کاستی های آن داشته اند و این شیوه را از بعضی جهات غیر حرفه ای می دانند. آنها معتقدند که نظارت مستقیم بر نحوه تحصیل دانشجویانی که به این روش تحصیل می کنند وجود ندارد و این مقوله بیشتر نوعی تجارت اینترنتی مدارک تحصیلی است. سیستمهای ارزشیابی و ارزشگذاری ناقص و نا کارامدند و ... . عده ای دیگر از بعد دیگری بر این مقوله نظر کرده اند و می گویند که هدف از تحصیلات دانشگاهی تنها یادگیری یک سری از دروس و یا کسب اطلاعات نیست بلکه دانشگاه مرحله ای است برای اجتماعی شدن و ورود به اجتماع .
البته به نظر من نحوه ارتباطات اینترنتی روز به روز غنی تر میشود و شاید در آینده نزدیک دیگر این ایراد به این شیوه از آموزش وارد نباشد.


دانشگاه مجازی در تقابل با دانشگاه واقعی

1- عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس
2- عدم وابستگی کلاس درس به زمان خاص
3- کیفیت بالاتر ارائه دروس
4- پشتیبانی از تعداد زیاد دانشجو در یک درس
5- بالاتر بردن سطح علمی جامعه

در ادامه باید اذعان داشت که در شرایط جامعه کنونی نیاز به دانشگاه مجازی جز ضرورتها محسوب می شود. دسترسی و از بین بردن سختی ها در فضای واقعی و کاستن محدودیتها فلسفه ایجاد دانشگاه مجازی در فضای جدید خواهد بود. دانشگاهی در این روند موفق خواهد بود که علاوه بر لحاظ کردن تمامی این نکات فضای جدید ، جذابیت تنوع و راحتی را برای کاربران فراهم آورده باشد .
در پست بعدی به دانشگاه تهران که به عنوان اصیل ترین و محوری ترین دانشگاه در سطح کشور شناخته می شود خواهم پرداخت و در باره خدمات مجازی دانشگاه تهران و اینکه چه خدمات مجازی برای دانشگاه تهران الزامی است ، می پردازم.

هیچ نظری موجود نیست: