۲۴ دی، ۱۳۸۷

سیاست های کلان شهر مجازی کدام ها هستند؟ (مقاله 700 کلمه ای دوم)

عنوان: دو فضايي شدن شهرو سياستهاي كلان شهر هاي مجازي
واژگان كليدي: شهر واقعي،‌شهر مجازي، شهر دو فضايي شده ،‌ سياست گذاري شهري، سياستهاي كلي برنامه پنجم توسعه
مقدمه:
امروزه از فناوري‌هاي مختلف به منظور ايجاد رفاه، آسايش، امنيت و صرفه‌جويي بيشتر در هزينه‌ها بهره‌هاي فراوان برده مي‌شود. شناخت و درك قابليت‌هاي عظيم اين فناوري‌های متحول كننده، موجب سازماندهي و تدوين برنامه‌هي ملي فراواني در بسياري از كشورهاي جهان شده است. تدوين اين برنامه‌ها عمدتاٌ به منظور بهره ‌گيري هر چه بيشتر از قابليت‌ فناوری‌های مختلف و عقب نماندن كشورها از مسير تحولات سريع و دستاوردهاي رو به در جهان است.آلودگي محيط زيست، بحران انرژي و کليه مسائل و مشکلات شهرهای امروز به ‌تدريج تأثيرات غيرقابل جبران خود را نه تنها در شكل فيزيكي جوامع انساني بلكه در رفتار و هنجارهاي عمومي آن نيز خواهد گذاشت.يافتن پاسخي مناسب براي حل مسائل مصنوع و غيرمصنوع به دست بشر همواره در دستور كار سازمان های ذیربط در کشور بوده است.
رشد قابل توجه بودجة تحقيقاتي و پژوهشي از سهم سرانة ناخالص ملي كشورهاي صنعتي و در حال توسعه، مبين اين نكته است كه بايد قبل از آنكه جامعه با مشكلات و مسائل غير قابل پيش‌بيني در آينده مواجه شود، راهكار‌هاي مناسب، انتخاب و سازوكارهاي لازم نيز فراهم گردد.انتخاب راهكار بهينه و بررسي روش های مناسب بايد منطبق بر تحولات علمی عصر امروز باشد تا آهنگ توسعه و افق ترسيم شده نيز بر اساس واقعيت‍هاي آينده استوار شود. يكي از اين راهكارها توجه به شهر مجازي است.
در اين مقاله سعي مي شود كه به دو فضايي شدن شهر تهران و سياستهاي كلان آن نگاهي عميق داشته باشيم تا بتوانيم با تعريف سياستهاي درست و شفاف به اهداف غايي شهر دو فضايي شده و حل مشكلات در شهرهاي فيزيكي دست يابيم.
متن:" دو فضايي شدن شهر در فضاي واقعي و فضاي مجازي ، نوعي مديريت كنترل حركت جمعيت شهري محسوب مي شود كه تلاش مي كند با عقلاني كردن روند حركت جمعيت ، شهری آرامتر با فضايي زيباتر و ايمن تر را براي شهروندان فراهم كند"(عاملی، 1382) . بايد به اين نكته مهم در بدو ورود به موضوع سياستگذاريهاي كلان در شهر تهران ، اشاره كرد كه شهر مجازي منهاي شهر واقعي و شهر واقعي منهاي شهر مجازي شهري ناكارآمد و بي معناست(عاملی، 1382) ، پس در سياستگذاريهايي كه انجام مي شود بايد همزمان به اين دو فضا توجه كرد و سياستهاي شهر مجازي را بر اساس شهر واقعي بنياد نهاد. در اين مسير با شكافتن سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز بیست ساله ایران به روشن نمودن اولویت ها و سیاست های کلی در شهر دوفضایی می پردازیم.
سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه دارای 45 بند با سرفصلهای مهم و آرمانگرایانه است که یکی از این سرفصلها با مباحث شهر مجازی تهران ارتباط تنگاتنگی دارد . بند 5 بر استفاده بهینه از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی تاکید دارد . بند 19 نیز بر کاهش مخاطرات و آلودگیهای وحشتناک شهر واقعی تاکید کرده است که به طور غیر مستقیم به بحث مورد نظر ما متصل می شود .
اگر بخواهیم سیاستهای کلیدی شهر 2 فضایی شده را به صورت فهرست وار عنوان کنیم با موارد زیر مواجه می شویم:
1- در ابتدا باید تمام زیرساخت ها اعم از نرم آفزار و سخت افزارهای مورد نیاز را تا حد ممکن آماده نمود و با ایجاد ارتباطی منطقی در بین آن ها، راه را برای استفاده مشترک از آن ها باز نمود. همان طور که در یک جاده خاکی نمی توان با سرعت حرکت کرد، در شهری که زیرساخت های ارتباطی ، اطلاعاتی و مخابراتی آن از جمله اینترنت، موبایل و رایانه هنوز به حد مورد نیاز تامین نگشته اند، نمی توان انتظار اجرای تمام عیار برنامه های شهر مجازی را داشت.
2- پس از فراهم شدن زیرساخت ها، حالا نوبت برنامه ریزی برای استفاده از این امکانات است . در این راستا باید برنامه ای جامع با در نظر گرفتن نیازها بر اساس اولویت ها و مزیت های نسبی هر شهر طراحی گردد. به عنوان مثال در اجرای اصول و پارامترهای شهر مجازی در کلان شهر تهران، یکی از اولویت هایی که باید حتما به آن پرداخت حل معضل ترافیک است. از سوی دیگر اطلاق عنوان پایتخت به این شهر و قرار گرفتن مراکز بزرگ کارآفرینی در آن و اطرافش، می تواند به عنوان یک مزیت نسبی مورد توجه قرار گرفته و با توجه به آن برنامه ای مناسب جهت استفاده از این فرصت تدوین نمود.
3- حال که هم زیرساخت ها فراهم آمده اند و هم دارای خط مشی و برنامه ای مدون هستیم، باید نیروهای متخصص و کارآزموده ای نیز برای عملی کردن آنها داشته باشیم. این نیروها جدا از مردم یک شهر واقعی نیستند و در وهله اول باید با اجرای برنامه های آموزش عمومی در دو مرحله ابتدایی و پیشرفته به صورت رایگان ، اول مردم را با خدمات الکترونیک و مجازی آشنا نمود و سپس افرادی متخصص با مهارت های مورد نیاز تربیت نمود.
4- اما یکی از مهمترین مسائلی که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ا... خامنه ای (دام ظله العالی) نیز در ابلاغیه برنامه پنجم توسعه به آن اشاره داشته اند، بحث امنیت ساختارهای اطلاعاتی و ارتباطی است.
ساختارهایی که به وفور از آن ها در شهرهای مجازی استفاده می شود. اگر شهرهای مجازی را به راه هایی آسفالته تشبیه کنیم که مردم رانندگان و سرنشینان خودروهای عبوری از آنها هستند،نیروهای پلیس نیز نقش سیستم های امنیتی را بر عهده دارند.
اگر جاده ای بسیار زیبا، صاف ، بدون پیچ های خطرناک،دارای روشنایی مناسب و همه امکانات لازم برای سفر باشد، اما رانندگان و مسافران، هنگام عبور از آن احساس امنیت نکنند، تمام سرمایه گذاری های انجام شده برای ساخت و توسعه آن جاده به هدر رفته است.
وضعیت در شهرهای مجازی نیز همین گونه است، اگر با هزینه های هنگفت اقدام به آماده سازی سیستم های پرداخت الکترونیک، امضای دیجیتالی و خرید اینترنتی کنیم و در جای جای شهر نیز نقاط دسترسی (Access Point) زیادی برای اتصال به پرتال جامع آن لاین شهر فراهم نماییم، اما کاربران به امنیت شبکه و حفظ اطلاعات فردیشان اعتماد نداشته باشند، باید گفت بیراهه رفته ایم.
این موضوع از دید مقام معظم رهبری نیز به دور نمانده و ایشان حکیمانه به آن اشاره و حتی تاکید داشته اند.
5- در نهایت باید گفت ، برای ساخت شهرهای مجازی و اجرایی کردن اصول و روش های آن بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر فرقی ندارند و همه باید با همکاری یکدیگر زبانی مشترک برای ارتباط با مردم داشته باشند.
همان طور که بخش خصوصی برای معرفی کالا و خدمات خود از امکانات فضای مجازی هم اکنون بهره می برد، دولت نیز باید با اجرای اصول دولت الکترونیک، اقدام به ارائه خدمات خود به صورت غیر حضوری به مردم کند.

هیچ نظری موجود نیست: